CIABATTA

Kolejna porcja pieczywa…chyba mnie coś opętało bo ostatnio tylko bułki, chleb i tak na przemian 🙂 dziś troszkę zabiegana byłam więc robiłam na raty rano zrobiłam chlebek potem zrobiłam ciasto na ciabatty dałam do wyrośnięcia i po powrocie uformowałam bułki i do piekarnika…

Zrobiłam pyszną chrupiąco płaską bułeczkę zwaną ciabattta, która pochodzi z Włoch 🙂

Ostrzegam! ciasto bardzo klejące wrażenie jakby sie wylewało z rąk…podsypać mąką i do dzieła 😉

20141002_171346

Składniki

Biga (zaczyn)

  • 100 ml wody
  • 5 g drożdzy świeżych
  • 100 g mąki pszennej (najlepiej chlebowej typ 650)

Składniki dokładnie wymieszać i pozostawić przykryte w misce plastikowej na ok. 15 godzin. Zaczyn przygotować wieczorem dnia poprzedzającego wypiek. Rano zagnieść ciasto

Ciasto

  • 500 g mąki pszennej chlebowej typ 650
  • 2 łyżeczki soli
  • 20 g drozdży świeżych
  • 350 g letniej wody
  • Biga ( zaczyn)

Wszystkie składniki połączyć i wyrobić ciasto. Konsystencja ciast bardzo rzadka i klejąca.
Wyrobione ciasto pozostawić przykryte folią spożywczą na ok. 3-4 godziny.

Wyrośnięte ciasto ( kleiste) wyłożyć na porządnie obsypany mąką blat. Ciasto z wierzchu również posypać mąką. Poskładać w kopertę z dwa razy posypując z góry, rozciągnąć dłońmi na kształt prostokąta o wymiarach mniej więcej 30 cm x 20 cm. Pokroić nożem na 12 kawałków.

Kawałki ciasta przełożyć na blachę wyłożoną papierem do pieczenia i pozostawić do wyrośnięcia na ok. 15-20 minut w ciepłym miejscu.

20141002_153708 20141002_153728

Piekarnik nagrzać do temperatury 230 stopni C. Po uzyskaniu takiej temperatury na dno piekarnika wrzucić kilka kostek lodu, aby wytworzyła się para i wstawić od razu blachę z ciabattami.

Piec ok. 20 min lub do czasu aż się ładnie zarumienią.

20141002_171354 20141002_171329 20141002_171323

Inspiracja

Zostaw po sobie ślad :)

